Sluit Spaanse treinenbouwer CAF uit van aanbestedingen in Nederland

Twee Palestijnse vakbondsfederaties dringen aan op uitsluiting van CAF van aanbestedingen in Nederland. De Spaanse leverancier van treinen en trams is in Israël/Palestina betrokken bij oorlogsmisdaden. Met een e-mail kunnen Nederlanders hun oproep steunen.

Illustratie bij de internationale campagne om CAF uit te sluiten van aanbestedingen. CAF wordt onder meer verweten bij te dragen aan een regime van apartheid.

Eind maart stuurden de Algemene Federatie van Onafhankelijke Vakbonden Palestina en de Palestijnse Nieuwe Federatie van Vakbonden een oproep aan de NS, het Amsterdamse GVB en de provincie Utrecht om hun huidige leverancier van ‘rollend materieel’, het Spaanse CAF, uit te sluiten van toekomstige aanbestedingen en opdrachten. Nederlandse burgers kunnen hun oproep per e-mail steunen. Inmiddels hebben meer dan twaalfhonderd Nederlanders dat gedaan. Aanleiding voor de actie is de ontsporing van het voorheen respectabele bedrijf.

De ontsporing van CAF

CAF – voluit Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles – werkt in opdracht van Israël aan de uitbreiding van de zogenoemde Jerusalem Light Rail (JLR), een sneltram die Israëlisch West-Jeruzalem verbindt met Israëlische kolonies in Palestijns Oost-Jeruzalem en op de Palestijnse Westelijke Jordaanoever. Het project beoogt de illegale Israëlische kolonisering van de Palestijnse gebieden dieper te verankeren.

De Israëlische kolonisering is in strijd met het internationaal recht, en geldt onder de Conventies van Genève en het oprichtingsverdrag van het Internationaal Strafhof als een oorlogsmisdaad. Daarnaast gaat de kolonisering gepaard met een regime van militaire bezetting en apartheid, en met structurele schendingen van de mensenrechten.

Daar moet je als bedrijf niet aan meewerken. Dat vonden ook Siemens, Bombardier, Alstom en andere bedrijven die zich terugtrokken als potentieel partner in de JLR. Met dat besluit leefden zij de UN Guiding Principles on Business and Human Rights en andere internationale gedragscodes na, die betrokkenheid van bedrijven bij rechtenschendingen tegengaan. Anno 2021 geldt naleving daarvan als ondergrens voor maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Desondanks begaf CAF zich in augustus 2019 in het JLR-project. Daartoe werd een alliantie aangegaan met het Israëlische bedrijf Shapir Engineering, en samengewerkt met de Israëlische financier Bank Hapoalim. Zowel Shapir als Hapoalim staan op de ‘zwarte’ VN-lijst van bedrijven die betrokken zijn bij de kolonisering en de daarmee samenhangende rechtenschendingen. Intussen is ook CAF gekandideerd voor een plek op de lijst.

Geen acceptabele partner

Een Noorse campagne tegen CAF wordt al door 6.000 burgers gesteund.

In maart publiceerden wij een uitvoerig artikel over de rol van CAF, en over de gevolgen ervan voor het bedrijf. Dat is zwaar onder vuur komen te liggen – eerst van de eigen werknemers en de Baskische regio waar het is gevestigd, maar intussen wereldwijd. Van Mexico tot Noorwegen worden overheden en bedrijven opgeroepen CAF uit te sluiten van aanbestedingen en contracten.

Dat gebeurt nu ook in Nederland, waar CAF treinen, trams en metro’s bouwt voor bedrijven en overheden als de NS, het Amsterdamse openbaar vervoerbedrijf GVB, de provincie Utrecht en de gemeente Amsterdam. Die opdrachtgevers worden nu per e-mail opgeroepen om CAF geen rol in nieuwe aanbestedingen en opdrachten meer te gunnen.

De e-mail-actie, die ook in andere Europese landen wordt gehouden, is geïnitieerd door de Palestijnse BDS Movement, die in 2005 met steun van 171 Palestijnse maatschappelijke organisaties werd opgericht, en intussen geldt als belangrijkste representant van de geweldloze strijd voor Palestijnse rechten. Op de website van BDS Nederland (voorheen docP) is meer te lezen over de actie en de BDS-beweging.

© 2007 - 2024 The Rights Forum / Privacy Policy