Van 18 tot en met 22 mei vindt in Rotterdam het Eurovisie Songfestival plaats. Israël behoort zoals gebruikelijk tot de deelnemers, Palestina niet. Palestijnse muziek is in Nederland relatief onbekend. Daarom laten we u tot en met 22 mei dagelijks een nummer van een Palestijnse artiest of groep horen. Vandaag deel 5 van de serie: Reem Kelani.
De Palestijnse zangeres en musicologe Reem Kelani (1963) is geboren in Manchester, groeide op in Kuweit en woont tegenwoordig in Londen. Onder inspiratie van haar vader, een fervent liefhebber van jazz en klassieke muziek, raakte ze al als peuter in de ban van zang en piano.
Een bezoek aan een Palestijns bruiloftsfeest in Galilea (Israël) zou bepalend blijken voor haar verdere muzikale ontwikkeling, vertelde ze later in interviews. Negen jaar oud herkende ze daar de schoonheid van Palestijnse muziek en de samenhang met haar Palestijnse identiteit, waarmee ze tot dat moment had geworsteld. ‘Het was een moment waarop me duidelijk werd dat muziek stond voor iets dat zowel mooi als waardevol was’, schreef ze in een artikel.
Kelani groeide uit tot een vooraanstaand onderzoekster en beoefenaarster van muziek met een specifiek Palestijns erfgoed. Haar debuutalbum Sprinting Gazelle – Palestinian Songs from the Motherland and the Diaspora (2006) bevat bewerkingen van traditionele Palestijnse muziek, alsmede door Kelani op muziek gezet werk van Palestijnse dichters als Rashid Hussein Mahmoud, Mahmoud Darwish, Mahmoud Salim al-Hout en Salma Khadra Jayyusi. Alle nummers refereren aan het Palestina van voor de Nakba, de verwoesting van de Palestijnse samenleving die samenging met de stichting van de staat Israël in 1948.
Kelani trad zowel solo als met haar band over de hele wereld op en speelde geregeld samen met grote internationale orkesten. Daarnaast onderscheidde ze zich met bijzondere cross cultural projecten, onder meer met fado-zangeres Liana (From Palestine to Portugal), Roma-muzikanten en het vluchtelingenensemble Beating Wing Orchestra.
Het nummer Ya Taali’een ’ala el-Jabal (Going up the Mountain) is afkomstig van haar in 2018 verschenen mini-album Why Do I Love Her? Kelani omschrijft het als een lied dat volgens de overlevering werd gezongen door Palestijnse vrouwen die hun echtgenoten in de gevangenis bezochten. De op het oog (oor) verwarrende tekst maakte het mogelijk geheime boodschappen door te geven. De uitvoering hieronder werd opgenomen tijdens een optreden in Sheffield met pianist Bruno Heinen.