Lees meer over

Nai Barghouti / The Rights Forum presenteert het Palestijns Muziekfestival

Van 18 tot en met 22 mei vindt in Rotterdam het Eurovisie Songfestival plaats. Israël behoort zoals gebruikelijk tot de deelnemers, Palestina niet. Palestijnse muziek is in Nederland relatief onbekend. Daarom laten we u tot en met 22 mei dagelijks een nummer van een Palestijnse artiest of groep horen. Vandaag deel 4 van de serie: Nai Barghouti.

De Palestijnse zangeres, componiste en fluitiste Nai Barghouti heeft ondanks haar betrekkelijk jonge leeftijd (24) al een indrukwekkende carrière opgebouwd. Misschien kan dat ook niet anders als je voornaam ook de benaming voor een type fluit is en je opgroeit in een muzikaal nest.

Barghouti werd geboren in de havenplaats Akko (Israël) en maakte via haar moeder al jong kennis met klassieke Arabische zang en muziek. In interviews haalde ze de afgelopen jaren warme herinneringen op aan de sfeer thuis – het gezin, etend bij kaarslicht en luisterend naar wat op vijfjarige leeftijd haar grote voorbeelden waren: Umm Kulthum, Sayed Darwish, Zakariyah Ahmad, Abd Al-Wahab, Ziyad Rahbani en Fairuz.

Op zevenjarige leeftijd nam ze les aan het in 1993 in Ramallah (Westelijke Jordaanoever) opgerichte Edward Said Nationaal Conservatorium, vernoemd naar de beroemde Palestijnse wetenschapper en klassiek pianist Edward Said (1935-2003) en uitgegroeid tot een vermaard instituut met vijf vestigingen. Na voltooing van haar opleiding studeerde ze aan de Jacobs School of Music in Indiana (VS). In 2019 studeerde ze af aan het Conservatorium van Amsterdam, haar huidige woonplaats.

Inmiddels is Barghouti een gevestigde naam en trad ze over de hele wereld op, onder andere met het Palestijns Jeugdorkest, dat voortkomt uit het Edward Said Nationaal Conservatorium. In 2020 ontving ze in Amsterdam de Concertgebouw Young Talent Award 2020. Algemeen directeur van Het Concertgebouw Simon Reinink prees haar talent: ‘Muzikaal is ze grenzeloos. […] Zij staat model voor een nieuwe generatie musici die diverse stijlen en culturen in zich dragen en uitdragen.’

In een interview sprak ze gepassioneerd over haar optredens met het Palestijns Jeugdorkest, dat ze als een trots en belangrijk vertegenwoordiger van Palestina beschouwt. Met muziekinstrumenten strijden we voor onze rechten, vertelde ze, én voor een eerlijker imago in de westerse wereld, waar jonge Palestijnen geregeld worden afgeschilderd als ongeschoold en gewelddadig. ‘We zijn allereerst Palestijnen en in de tweede plaats muzikanten.’

Vóór 1948 was Palestina een belangrijk centrum van klassieke muziek. De verwoesting van de Palestijnse samenleving tijdens de Nakba maakte daaraan een eind. Met het Nationaal Conservatorium en het Jeugdorkest is de weg terug ingeslagen, maar de Israëlische bezetting maakt progressie extreem moeilijk, aldus Barghouti. De verplichte vergunningen van de bezettende mogendheid om alleen al te kunnen reizen, de checkpoints en de discriminatie en vernedering die Palestijnen ondervinden – ‘Voor Palestijnen is kunstbeoefening nog altijd een privilege, geen recht.’

In 2020, tijdens de eerste piek van de coronapandemie, nam Barghouti het nummer Fakkir Bighayrika (Think of Others) op, begeleid door qanun-speler Khalil Khoury, en zette de video online als teken van solidariteit met iedereen die leed onder de ziekte en onder onderdrukking. De tekst is van de beroemde Palestijnse dichter en schrijver Mahmoud Darwish (1941-2008). Als mensen in de verdrukking raken is het onze morele plicht hoop te bieden, vertelde ze in een interview. ‘Deze video is mijn poging aan die plicht te voldoen.’