Een promotie van The Rights Forum op Facebook is door het internetplatform tegengehouden. De promotie zou ‘in strijd zijn met het advertentiebeleid’. Een politiek besluit? Het heeft er alle schijn van.
De promotie had betrekking op de petitie aan de regering die The Rights Forum online heeft staan: ‘Laat Israël niet wegkomen met buitensporig geweld in Gaza!’ Promotie via sociale media is voor The Rights Forum een van de middelen om een breed publiek te bereiken.
De promotie werd in eerste instantie door Facebook goedgekeurd en stond op 15 april kort online. Daarna volgde alsnog een afkeuring. Het internetplatform verzocht de beheerder van onze Facebookpagina, directeur van The Rights Forum Jan Keulen, zich te identificeren, onder andere door een scan van zijn paspoort te uploaden.
Ook na deze identificatie werd de promotie niet geplaatst. Jan Keulen ontving het volgende bericht:
Hallo Jan, De advertentie is in strijd met ons beleid. We hebben je verzoek beoordeeld en hebben vastgesteld dat je bericht niet kan worden gepromoot omdat het in strijd is met het advertentiebeleid van Facebook. Het bericht blijft zichtbaar, maar wordt niet als advertentie uitgevoerd.
In het bericht wordt verwezen naar het advertentiebeleid van Facebook, maar niet valt in te zien hoe de daar genoemde criteria publicatie van de promotie in de weg zouden kunnen staan. Op 17 april stuurde Jan Keulen daarom het volgende bericht aan Facebook:
Geachte heer, mevrouw, We hebben goed naar de criteria gekeken en begrijpen de afwijzing nog steeds niet. Kunt u deze beslissing verder toelichten? Kunt u de beslissing herzien? Tekst promotie is overigens in lijn met beleid van grote minderheid binnen het Nederlands parlement. Met groet, Jan Keulen, directeur The Rights Forum.
In antwoord op dit bericht kwam een standaardbericht binnen, waarin Facebook opnieuw volstond met een verwijzing naar het advertentiebeleid:
De advertentie is in strijd met ons beleid. We hebben je verzoek beoordeeld en hebben vastgesteld dat je bericht niet kan worden gepromoot omdat het in strijd is met het advertentiebeleid van Facebook.
Het geeft te denken dat Facebook geen toelichting geeft op zijn vérgaande besluit, waarbij onze vrijheid van meningsuiting in het geding is. Heeft het bedrijf besloten zich actief in het politieke debat over Palestina en Israël te mengen? Het heeft er alle schijn van.