Wapenhandel 4 juni 2024 Lees meer over

Belgische regering vervolgt airline om transport van wapens naar Israël

Luchtvaartmaatschappij Challenge Airlines wordt aangeklaagd vanwege het vervoer van munitie en explosieven via de luchthaven van Luik. In Nederland werken overheid en bedrijfsleven nog steeds samen met de Israëlische oorlogsindustrie.

Landing van een Boeing 747 van de Belgische cargo-maatschappij Challenge Airlines, 2023. © gordzam / Alamy Stock Photo

De strafklacht werd ingediend door Georges Gilkinet (Ecolo), vicepremier en minister van Mobiliteit in het federale Belgische kabinet-De Croo. Vrachtvervoerder Challenge Airlines beschikt niet over de vereiste vergunningen voor het transport van de explosieve goederen uit de VS, via Luik, naar Israël. Dat schrijft de Belgische krant De Morgen.

Onthullingen

België verbiedt de uitvoer en doorvoer van wapens en munitie als die neerkomt op ‘versterking van de militaire capaciteit van de Israëlische krijgsmacht’. Sinds 7 oktober 2023 heeft Challenge Airlines desondanks zeventig ton aan munitie en explosieven vervoerd. Dat kon door allerlei mazen in de wet, die gaandeweg worden gedicht. Minister Gilkinet:

We willen alle achterdeurtjes sluiten voor de overdracht van wapens naar Israël, zodat we kunnen bijdragen aan het stoppen van de vreselijkheden in Gaza. We moeten voorkomen dat België, al is het maar passief, medeplichtig kan zijn aan de bewapening van het Israëlische leger en een bloedbad in Gaza.

De ferme stap van de minister tegen de luchtvaartmaatschappij volgt op onthullingen van de Belgische media RTBF, Le Soir en De Morgen over de rol van de luchthaven Luik als ‘draaischijf’ in de bewapening van Israël. In reactie daarop werd de regering door Amnesty International en andere ngo’s in gebreke gesteld vanwege het niet handhaven van de vereiste vergunningen.

Achterdeurtjes

De kwestie doet denken aan de rechtszaak die The Rights Forum, Oxfam Novib en PAX tegen de Staat voerden – en in hoger beroep wonnen. Het door ons geëiste verbod op de levering van F-35-onderdelen aan Israël werd door het gerechtshof toegekend. Het bestaan van de levering was eerder aan het licht gebracht door NRC. De Staat is tegen die uitspraak in cassatie gegaan bij de Hoge Raad.

Maar intussen is gebleken dat net als in België alle ‘achterdeurtjes’ worden benut om Nederlandse onderdelen tóch in Israëlische F-35’s te krijgen – dezelfde F-35’s die in Gaza bijdragen aan een mogelijke genocide. Afgelopen week beschreven we welke constructie daarvoor wordt gebruikt. Ook kondigden we een nieuw kort geding tegen de Staat aan om deze enorme achterdeur te dichten. De zaak dient op 28 juni.

Militaire samenwerking

Er bestaan nog andere achterdeurtjes. Zo werken bedrijven in de Nederlandse defensie-industrie samen met Israëlische partners, zoals wapenfabrikant Elbit Systems. In 2021 werd samenwerking met dat bedrijf gepromoot door het ministerie van Economische Zaken. Naar verluidt toonden honderd Nederlandse bedrijven interesse. Ook zij dienen hun banden te verbreken om te voorkomen dat hun kennis en producten direct of indirect bijdragen aan de Israëlische oorlogsmachine.

Daarnaast is de overheid bezig de militaire banden met het Israëlische defensie-apparaat te intensiveren. Het verdrag dat dit regelt is door de Tweede Kamer aangenomen, maar vooralsnog geparkeerd in de Eerste Kamer. Een petitie van The Rights Forum, PAX, De Goede Zaak en Stop Wapenhandel die de Eerste Kamer oproept het verdrag te cancellen is bijna 23 duizend maal getekend.

Ook komen nog steeds Israëlische wapens het land binnen. In februari werd het eerste van twintig PULS-raketsystemen in ontvangst genomen. Een geplande persbijeenkomst rond het systeem werd in mei door het ministerie van Defensie afgelast, maar de levering van de overige 19 vindt vooralsnog doorgang. Fabrikant is het bovengenoemde Elbit Systems, tevens hofleverancier van wapens en munitie voor het Israëlische leger.

© 2007 - 2024 The Rights Forum / Privacy Policy